Tricky Women 2019 - Daughters of the Revolution
div., 2019
Die Emanzipation der Frau und die Befreiung vom feudalen Joch waren zentrale Ziele der feministischen Bewegung Chinas. An Leben und Werdegang der vier hier vorgestellten Filmemacherinnen lässt sich der Verlauf dieser Welle verfolgen. Sehr wichtig für die technische und narrative Entwicklung des klassischen chinesischen Trickfilms waren die einzigartigen Visionen der politisch prominenten Filmemacherin und Theoretikerin Bo’er Chen, die experimentierfreudige und einflussreiche Chefkamerafrau Xiaoxuan Duan und Regisseurinnen, die für künstlerischen Perfektionismus (Cheng Tang) und kreative Erneuerung (Wenxiao Lin, Yihong Wu) standen.
Min.70
Little Sisters of Grassland I Caoyuan yingxiong xiao jiemei
Cheng Tang, Yunda Quian
CN
1964,
40‘
Shanghai Animation Film Studio (Shanghai meishu dianying zhi pian chang)
The storyline revolves around supposedly true events of two girls from Inner Mongolia risking their lives for the sake of the herd, consequently welfare of their fellow villagers. This cell animation presents beautiful, wild and vast landscapes, while its narrative is mostly driven by the songs. Lin Wenxiao was one of the main animators working on this film.
Deer Bell I Lu ling
Cheng Tang, Qiang Wu
CN
1982,
20‘
cinematography: Duan Xiaoxuan, prod. Shanghai Animation Film Studio (Shanghai meishu dianying zhi pian chang)
One of four ink-and-wash painting animated films made at SAFS. It is a tender story of friendship, empathy and almost sisterly relation between a little girl and a young deer. It is a gentle tale about love, respect and loss. The slow dramaturgical pace perfectly fits poetics of this unique technique created by the Chinese artists of the classic era, among whom cinematographer Duan Xiaoxuan played an integral and essential role.
The Tall Woman And Her Short Husband
Yihong Hu
CN
1989,
10‘
Eine große Frau und ein kleiner Mann sind glücklich verheiratet. Der Größenunterschied stört sie nicht – nur ihre Mitmenschen sind irritiert und schlagen ständig Lösungen für das „Problem“ vor. Der Film basiert auf einer Kurzgeschichte von Feng Jicai.