Pauline Kael

What She Said: The Art of Pauline Kael

— What She Said: The Art of Pauline Kael

Pauline Kael (1919–2001) was undoubtedly one of the greatest names in film criticism. A Californian native, she wrote her first review in 1953 and joined ‘The New Yorker’ in 1968. Praised for her highly opinionated and feisty writing style and criticised for her subjective and sometimes ruthless reviews, Kael’s writing was refreshingly and intensely rooted in her experience of watching a film as a member of the audience. Loved and hated in equal measure – loved by other critics for whom she was immensely influential, and hated by filmmakers whose films she trashed - Kael destroyed films that have since become classics such as The Sound of Music and raved about others such as Bonnie and Clyde. She was also aware of the perennial difficulties for women working in the movies and in film criticism, and fiercely fought sexism, both in her reviews and in her media appearances.

Für viele war Roger Ebert der vielleicht einflussreichste Filmkritiker Amerikas. Am 4. April 2013 verstarb der hochangesehene Publizist nach langem Krebsleiden. Über 45 Jahre lang schrieb er seine vielzitierten Kritiken für die Chicago Sun-Times und trat außerdem gemeinsam mit dem Kollegen Gene Siskel von 1975 bis 1999 in verschiedenen Fernsehformaten auf. Darin debattierten die Kritiker, die häufig gegensätzlicher Meinungen waren, über aktuelle Filme. Ebert wurde unter anderem mit dem Pulitzer-Preis ausgezeichnet und erhielt einen Stern auf dem Hollywood Walk of Fame. Im Jahr 2011 veröffentlichte Ebert seine Autobiographie „Life Itself“, auf die sich Regisseur Steve James in seiner Dokumentation stützt. In seinem Film dokumentiert James das Leben und Schaffen des berühmten Filmkritikers bis zu dessen Tod.

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